Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

KORANG TAU TAK FAEDAH MANDI??

Musim-musim panas gni sedap betul mandi betul x?xtahan betul rase..rase macam nk start enjin kete bukak air cond..fuh...pernah wat dah sebelum ni..tp xtahan woo..minyak beb..haha xpa2..aku da lawat blog pakarhowto..da satu topik menarik gak..pasal faedah mandi..meh kita kongsi sama2..dalam blog tu dia cakap mandy ni bukan saje dapat bersihkan daripada kekotoran dan memberi kelegaan namun ia juga dapat membuatkan kita dapat menjauhi stress dan yang paling penting meningkatkn sistem kekebalan tubuh badan(bukan kebal x lut tu hehe).

Berikut beberapa faedah yang bakal kita perolehi kalau rajin mandi:

Mengeluarkan racun dalam badan: kalau mandi dengan air panas  dengan suhu 35 darjah celcius. suhu air yang panas dapat membuka rongga kulit untuk mengeluarkan toksin.

Menghilangkan stress: kalau stress air sejuk jawapan yang paling tepat suhu yang dianjurkan antra 12-18 darjah celcius.

Jangkitan kulit: haa..kalau yang ni leh guna dengan merendam bahagian yang bermasalah dengan serbuk penaik@soda bikarbonat(ala tau kn pernah belajar mase kt sekolah dulu,mak kita pun selalu guna wat apam hehe)berendam la dalam 10-20 minit.

Imsonia: yang ni lak tuk mereka yang mengalami masalah tido..masukan kaki dalam air sehingga kaki merasa dingin ia sesuai untuk kelegaan..dapat mengubat selsema juga..dan sembelit juga.. selain pendarahan hidung.

Selsema dan sakit kepala: merendam kaki dalam air panas  dapat membantu melegakan selsema,sakit kepala,dan menyegarkn kaki setelah seharian bekerja(paham2 je la lame mane kaki tu terperap dalam stokin hehe). untuk menambahkan lagi kelegaan cuba perah haruman tertentu seperti lemon @ lavender mesti mari hehe..



~Selamat Beramal~ 
Sumber:
New Journal Of England Medicine

2 ulasan:

Anonymous May 7, 2010 at 7:18 PM  

tapi aku mla mandi.macm mana nak buat yer.hehe

Cekgu Bio-nik May 7, 2010 at 9:02 PM  

janji yang wajib jgn malas bro haha..xterima amal ibadat tu haha

Post a Comment

Komen jangan tak komen..nak follow pun leh hehe..

::AMARAN::


Blog ini adalah adalah tempat si penulis berkongsi cerita, gambar, video atau hasil kerja seni. Kebanyakan penulisan di dalam blog ini ada dalam bentuk yang ringan dan mudah untuk di baca. Kadangkala entry yang di masukan tidak mempunyai sebarang bentuk ilmu, hanya sekadar perkongsian cerita seperti berada di warung-warung kopi. Pastikan anda mempunyai fikiran yang terbuka sebelum membaca.

Sekian,
-Cikgu BioNik-


ShoutMix chat widget